SISTE NYTT

ChargePlan – nytt intelligent ladestyringssystem

Utrullingen av elbusser går i høyt tempo for tiden. Fossile drivstoff busser selges stort sett ikke lenger. Dette innebærer en total omorganisering av driften for operatørene. For det som først høres enkelt ut, har vist seg å være en mer komplisert affære og skapt hodebry for mange operatører.

  • For hvordan optimaliseres driften?
  • Hvordan lade når strømmen er billigst?
  • Hva om ladehåndtaket ikke er satt ordentlig inn, eller ladingen svikter av en annen grunn, slik at man sitter igjen med en buss som må ut, men mangler strøm?
  • Er det i det hele tatt behov for en fulladet buss i forhold til det kjøremønsteret som trengs?
  • Kan man lade annerledes for å forlenge levetiden til batteriet?

Dette er bare noen av de dagligdagse utfordringene adibus kontinuerlig har støtt på med kunder og som nå er funnet en løsning på. Adibus har allerede, med økonomisk støtte fra Innovasjonsfondet, de siste 2-3 årene jobbet målrettet med Smart Electric Bus-drift med et enormt antall optimaliseringsverktøy til sjåfører for sin daglig drift. Mer enn 400 danske elbusser kjører nå med løsningen. Dette er nå supplert med banebrytende verktøy innen ladeoptimalisering under navnet ChargePlan.

 

ChargePlan sikrer optimalisering av lading i forhold til strømpriser og reduksjon av muligheter for feil. Dette gir ikke bare merkbare besparelser, men også trygghet og total oversikt.
Slutt på å oppdage et kjøretøy som ikke har ladet over natten, slutt på å betale for den dyreste strømmen, slutt på å lade mer enn nødvendig og slutt på å slite ut batteriet unødvendig.
Alt satt inn i et veldig enkelt og oversiktlig brukergrensesnitt som fungerer på tvers av busstyper og ladesystemer.

 

ChargePlan er ikke bare forbeholdt bussbransjen. Systemet kan innpasses i alle typer elektriske kjøretøy. Elektriske lastebiler er imidlertid ikke så utbredt ennå, men det vil definitivt skje snart i et forbløffende tempo. Dette ble understreket av den kommende avgiften som ble vedtatt av det danske parlamentet i mai i år.
Avgiften vil ligge på rundt DKK 1,3 per kjørte kilometer, men den varierer med lastebilenes CO2-utslipp. Klima- og miljøvennlige lastebiler må derfor betale minst.
Fra 1. januar 2025 gjelder det for tunge lastebiler over 12 tonn, mens det fra 2027 skal gjelde for mindre lastebiler inntil 3,5 tonn. Adibus sin omfattende erfaring på feltet kommer dermed også godstransportbransjen til gode.

 

 

Resultatene er overbevisende

 

"Vi har installert løsningen hos et par operatører, og vi er mer enn overbevist om at det vi har utviklet har et stort potensial, ikke bare i Danmark, men også internasjonalt. Der er noen systemer i markedet, men vårt skiller seg ut med være totalt uavhengig av leverandører av busser og ladesystemer. Samtidig har vi stor kunnskap om bussdrift, så vi har tilpasset alt til denne bransjen. Våre målinger viser at med ChargePlan kan man redusere strømkostnadene med opptil 20 %. Vi har bevisst valgt å prise systemet så billig at alle kan være med. Driftskostnader per år for systemet er allerede nedbetalt etter ca to måneder, og da kommer alle de andre funksjonene på toppen av det”. avslutter Henrik Eriksen.

 

Les mer på www.charge-plan.com

 

 



Se vårt nyhetsarkiv