Funksjonsmåte:
Der defineres følgende ruteforløp for bussene på linje 4A (angitt ved LIN nummer)
- A-C-D-F
- B-C-D-F
- A-C-D-E
- B-C-D-E
Som det ses flettes bussene fra A og B sammen på punkt C og fletter ut igjen i punkt D hvor de deles hhv. E og F.
På en vilkårlig del av denne strekning skal bussen orientere seg til bussen foran og bussen bak.
Sjåførterminalen: Når der velges en rute hvor takting er satt opp vil sjåføren nederst på skjermen få en linje der viser følgende:
Enkel takting: Enkel takting består i at bussene på samme linje holder fast frekvens i tid mellom hverandre. D.v.s der er ingen faste avgangstider – kun avgangs frekvens (eks hvert 10. Minutt) I sjåførterminalen til sjåføren på startholdeplassen vil en teller telle ned til avgangstid, basert på når bussen forut forlot startholdeplassen.
Felles takting: Felles takting er trasse basert. D.v.s der defineres en trasse (Geofenced), også kalt takting sone, der alle busser – uavhengig av linje – «flettes» inn på en trasse der bussene skal ha fast avstand i minutter. Ved takting sonens endepunkt «flettes» bussene ut igjen og returnerer til konvensjonell kjøring.
Sjåførene vil se takting avstanden i sanntid på sin skjerm. Sjåfør skal strebe etter å ligge innenfor “grønt” området på sin skjerm. Dette indikerer korrekt takting avstand +/- X- minutter toleranse vindu.
Adibus Live – sanntidsbilde takting
Illustrasjon til venstre.